Aanpak

Hoe ziet een typische cursus, gegeven door PM Educatie, er uit?

Het belangrijkste is dat de cursisten actief meedenken bij alle onderwerpen, dus zal er veel interactie zijn tussen docent en cursist.
Het “waarom” is belangrijker dan het “hoe” (of “waar zit die knop”).
Er zal dus veelal een vraag-en-antwoord spel plaatsvinden, waarbij het aan de cursisten is met de goede antwoorden te komen voordat gekeken wordt hoe dat technisch te realiseren is.
Alleen als men begrijpt wat er nodig is voor een goede planning zal men in staat zijn de gebruikte software optimaal te benutten.
Pas daarna komen de software “eigen” zaken aan de orde.
Alle planningspakketten hebben zo hun eigenaardigheden en daarmee ook onderdelen waar je beter niet aan kan komen.
In de cursussen van PM Educatie wordt niet alleen verteld wat er wél werkt, neen, iedereen heeft ook recht te weten wat er fout kan gaan. Dus ook de bugs binnen de software zullen aangegeven worden.
Hierdoor kunnen vele valkuilen vermeden worden.

Er is tijdens een cursus van PM Educatie ook veel ruimte voor vragen van de cursisten. Wellicht hebben ze bij hen op de zaak een bepaalde werkwijze, hoe kan dat ingepast worden?

Alle cursussen worden met behulp van een case opgebouwd. Zodat alle deelnemers het gehele traject van het opzetten van een planning, via de logica, doorlooptijden, (evt.) resources naar de baseline (contractplanning) en de voortgangsbewaking doorlopen.
Sommige opleiders gebruiken voor ieder onderwerp een aparte case, maar dan verzandt zo’n cursus al snel in een knoppen-sessie, omdat het overzicht meestal snel ontbreekt.
De samenhang van de onderwerpen is heel erg belangrijk, want als de deelnemers bij ieder nieuw onderwerp de planning ziet groeien (volwassen worden), dan vallen de kwartjes veel sneller op zijn plek dan wanneer een aantal lossen onderdelen wordt aangeboden.

Een cursus bij PM Educatie zal altijd worden voorafgegaan door een intake gesprek, waarbij de behoefte van de aanvrager duidelijk in beeld gebracht wordt. Op basis van die behoefte wordt een opleidingsplan opgesteld. En daaruit volgt hoe lang de training zou moeten duren, dus het is zeker geen uitgemaakte zaak dat het altijd een tweedaagse cursus zal moeten zijn.

Ook bestaat er de mogelijkheid tot het organiseren van workshops en/of terugkom-sessies. In deze sessies kunnen deelnemers vragen, welke ze in de praktijk tegenkomen, stellen en daar antwoorden op krijgen, zodat ze weer verder kunnen. En niet verzanden in een situatie waar ze eigenlijk niet weten hoe verder te gaan.